Beata Musierowicz Blog

wady zgryzu od smoczka

Wady zgryzu od smoczka – dlaczego powstają?

Smoczek to ulubiony przedmiot wielu dzieci (a także rodziców), który pomaga się uspokoić i czuć się bezpiecznie. Jednak czy wiesz, że jego długotrwałe używanie może prowadzić do wad zgryzu i wpłynąć na zdrowie dziecka na wiele lat? Dlaczego tak się dzieje? Przekonaj się, jaki powinien mieć on kształt, aby był bezpieczny. Sprawdź, kiedy i jak bezstresowo oduczyć od niego swoją pociechę.

Spis treści:

  1. Smoczki – dwie strony medalu
  2. Smoczek a wady wymowy
  3. Smoczki a wady zgryzu
  4. Tyłozgryz
  5. Wysunięcie górnych siekaczy
  6. Zwężenie szczęki
  7. Konsekwencje wad zgryzu od smoczka
  8. Jak oduczyć dziecko smoczka?
  9. Podsumowanie

Smoczki – dwie strony medalu

Każde dziecko rodzi się z wrodzonym odruchem pierwotnym ssania. Jest on bowiem niezbędny do pobierania pokarmu na etapie niemowlęcym. Co więcej, daje mu poczucie bliskości oraz bezpieczeństwa. Stosuje się go także, kiedy dziecko ma problemy z samoregulacją – nie umie zapanować nad emocjami, odczuwa lęk czy przewlekły stres.

Jednak wraz z upływem czasu pojawiają się pierwsze zęby, a u dziecka powinien zmieniać się sposób połykania. W miejsce pierwotnego ssania kształtuje się ssanie dojrzałe, kiedy dziecko uczy się odgryzać i gryźć pokarm. Dlatego odruch pierwotny ssania powinien słabnąć po 6. miesiącu życia, a zniknąć między 1. a 2. rokiem życia.

Często jednak tak się nie dzieje. Dlaczego? Dziecko ciągle dostaje smoczek do ssania. Mówimy wtedy już nie o odruchu a o nawyku. I chociaż dobrze dobrany smoczek, podawany we właściwych chwilach, sam w sobie nie jest groźny, przedłużanie jego stosowania może wiązać się z wieloma konsekwencjami.

Smoczek a wady wymowy

Co się wtedy dzieje? Gdy smoczek jest w buzi, język opada na dół. W optymalnych warunkach powinien on znajdować się na górze, przy podniebieniu. Co więcej, zmniejsza się zakres jego ruchów do przodu i do tyłu. Dziecko cały czas wykonuje pierwotne ruchy ssące.

Nie następuje też odseparowanie ruchu języka od żuchwy. Nie wykonuje on również ruchów pionizacyjnych. Jego niskie ułożenie opóźnia rozwój motoryczny i może skutkować złymi nawykami, które często powodują wady wymowy lub opóźnienia mowy.

Z kolei w aspekcie emocjonalnym dziecko nie może stopniowo uczyć się regulować swoich emocji – robi to za niego bowiem smoczek. Tym samym rodzicom jest trudniej rozpoznać emocje swojego dziecka. Jeśli chcesz poznać tajniki uspakajania noworodka oraz rozpoznać jego nastrój to zapraszam na mój kanał na YT:

https://www.youtube.com/channel/UCT8v-jekRYwIrmpjWCLavlw

W aspekcie komunikacyjnym dziecko mając smoczek w buzi nie ma możliwości ćwiczyć mowy czy tez zwyczajnie mówić.

Smoczki a wady zgryzu – jaki jest związek?

Coraz częściej podnoszoną kwestią, jest powstawanie wad zgryzu od smoczka. Ryzyko ich wystąpienia wzrasta gdy smoczek jest nieodpowiednio dobrany, z czasem jego stosowania  oraz z wiekiem dziecka. Mogą wtedy pojawić się m.in.:

  • tyłozgryz – szczęka górna jest wysunięta przed dolną, przez co zęby po obu stronach nie stykają się ze sobą. Może to prowadzić do wykrzywienia rysów twarzy, uśmiechu czy ust, a także do wad wymowy, w tym trudności do wymowy głosek takich jak: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż oraz r.
  • otwarty zgryz – w przypadku tej wady zgryzu powstaje wyraźna przestrzeń między górnymi i dolnymi zębami. Powoduje to nie tylko nieprawidłowe ułożenie szczęki, ale również problemy z oddychaniem fizjologicznym przez nos, wymową oraz przyjmowaniem pokarmu, w tym z gryzieniem.
  • zwężenie szczęki – ma miejsce wtedy, kiedy górna szczęka nie rośnie na boki. Objawia się ono wysokim i wąskim podniebieniem oraz stłoczeniem zębów w górnym łuku. Taka postawa sprzyja niewłaściwej pozycji języka, niewłaściwemu lub utrudnionemu oddychaniu przez nos.

Prawidłowy kształt smoczka

Na prawidłowy rozwój mowy i zgryzu dziecka wpływa także rodzaj smoczka, jaki kupujemy. Jego nieodpowiedni kształt, wielkość, ciężar oraz długość części ssącej może spowodować trwałe problemy zdrowotne, oraz konieczność leczenia u ortodonty czy logopedy. Na co zwrócić uwagę?

Smoczek symetryczny a anatomiczny

Smoczki, które są najczęściej polecane przez specjalistów, mają kształt anatomiczny lub symetryczny. Pierwszy z nich rozpoznasz po spłaszczeniu po jednej stronie, a uwypukleniu z drugiej. Dzięki temu lepiej dopasowuje się do kształtu jamy ustnej dziecka. Z kolei smoczek symetryczny ma identyczny kształt po obu stronach, co może sprzyjać prawidłowemu rozwojowi aparatu mowy.

Smoczek a indywidualne potrzeby dziecka

Dzisiaj mamy smoczki dedykowane różnym dzieciom ze względu na ich indywidualne potrzeby, np. wcześniactwo, tyłożuchwie, hipotrofia, skrócone wędzidełko podjęzykowe czy podwargowe, itp.

Długość części ssącej

Także długość części ssącej i jej grubość oraz sprężystość jest ważna. Dla dziecka ze znacznym fizjologicznym tyłożuchwiem część ssąca powinna być dłuższa. Gdy dziecko ma skrócone wędzidełko też często sprawdzi się smoczek w części ssące o większej średnicy lub dłuższy.

Smoczek a kształt i wielkość warg

Innym ważnym aspektem jest dobór smoczka do kształtu i wielkości warg. Inny smoczek będzie odpowiedni dla dziecka z dużymi wargami, a inny – z wąskimi.

Ciężar smoczka

Znaczenie ma też dobór ciężaru smoczka, szczególnie gdy dziecko jest wcześniakiem lub ma wiotkość stawu skroniowo-żuchwowego.

Inny smoczek będzie też dla dziecka z kilkoma na raz problemami, np. skrócone wędzidełko, hipotrofia i wrodzona wiotkość stawów skroniowo-żuchwowych

Odpowiedni dobór smoczka jest więc ważnym aspektem związanym z tym, czy w przyszłości będą pojawiać się poważne wady, czy to mowy, zgryzu i potrzeba interwencji ortodontycznej. Małe problemy, które są dzisiaj niezauważone, często rodzą duże problemy później.

Ważnym elementem jest to aby część zewnętrzna smoczka była dobrze wyprofilowana anatomicznie oraz lekka. W trakcie ssania smoczka wszelkie zawieszki do smoczka powinny być odczepiane. W wyjątkowych sytuacjach takie zawieszki w trakcie ssania powinny być lekkie, elastyczne oraz małych rozmiarów.

Nie wiesz, jaki smoczek wybrać dla dziecka, aby uniknąć późniejszych wad zgryzu i wymowy? Na indywidualny dobór smoczka możesz umówić się tutaj:

https://www.znanylekarz.pl/beata-musierowicz-2/logopeda/lodz?

Konsekwencje wad zgryzu od smoczka

Co oznaczają konsekwencje wad zgryzu od źle dobranego lub przedłużonego noszenia smoczka? Przede wszystkim takie problemy jak:

  • Trudności w wymowie – wady takie jak otwarty zgryz utrudniają prawidłowe artykułowanie dźwięków. Dzieci, u których się one rozwinęły, mogą mieć opóźnienia w rozwoju mowy, problemy z wymową poszczególnych głosek czy trudności w komunikacji z rówieśnikami i dorosłymi. W konsekwencji mogą być wskazane ćwiczenia zalecone przez logopedę.
  • Leczenie ortodontyczne – niejednokrotnie wady zgryzu wymagają długotrwałej terapii ortodontycznej, która wiąże się z regularnymi wizytami u specjalisty, noszeniem aparatów ortodontycznych, a w niektórych przypadkach nawet z zabiegami chirurgicznymi.
  • Problemy w relacjach z rówieśnikami – dzieci z wadami zgryzu od smoczków mogą czuć się niepewnie, co może prowadzić do niskiej samooceny i problemów w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami. To samo dotyczy wad wymowy, które także wpływają na ogólny rozwój emocjonalny i społeczny dziecka.

Jak oduczyć dziecko smoczka?

Zbyt częste ssanie smoczka może powodować wady zgryzu, a także wady wymowy i inne problemy, które utrudniają prawidłowy rozwój dziecka. Jak jednak oduczyć jego używania, aby nie powodować niepotrzebnego stresu – dla nas i dziecka?

Zamiast nagłego odbierania smoczka, zacznij go stopniowo ograniczać. Na początek możesz pozwolić dziecku na ssanie go jedynie podczas określonych sytuacji, np. przed snem. Następnie ogranicz go do wyjątkowych przypadków, takich jak duża frustracja czy lęk. Możesz też wykonać kilka zniechęcających nacięć na smoczku, tylko nie przesadź. Pamiętaj,że poparte to powinno być rozmową z dzieckiem o tym,że jest już duży, że smoczki są dla małych dzieci oraz zawsze uprzedzeniem malca, że smoczek np. może się zużyć z powodu długiego ssania przez dziecko, które umie już jeść pokarmy stałe. Proces pożegnania się ze smoczkiem jest etapem ważnym a czas ten jest innych dla każdego dziecka. Jedno podejmuje decyzję szybko, inne potrzebuje trochę więcej czasu. Zadbaj w tym czasie o sferę emocjonalną swojego dziecka.

Czy wiesz,że prawidłowy rozwój wyższych funkcji motorycznych może przyspieszyć pozbycie się pierwotnego odruchu ssania a tym samym malec nie będzie już tak się go domagał. Już wiesz zatem, że ważne jest od 4 m.ż zacząć uczyć swoje dziecka pić z otwartego kubeczka oraz od 6 m.ż zacząć uczyć malucha odgryzania i żucia.Dowiedz się czy możesz zastosować bezpiecznie metodę BLW? Jeśli nie to jak skutecznie uczyć właściwych nawyków żywieniowych: rodzaj pokarmu, smak i faktura. Pomocne w tym mogą być odpowiednio dobrane akcesoria oraz właściwe techniki, których możesz się nauczyć od specjalisty. Bądź mistrzowskim nauczycielem dla swojego dziecka.

Zapisz się i poznaj odpowiednie tajniki tej sztuki nauki:

https://www.znanylekarz.pl/beata-musierowicz-2/logopeda/lodz

W tym czasie możesz poradzić się też specjalisty od mowy w tym, jakie ćwiczenia można już wykonywać, nawet w trakcie odstawiania smoczka, aby ćwiczyć właściwe funkcje mięśniowe u Twojego dziecka.

To, co jednak istotne, to fakt, aby nie przyzwyczaić dziecka, że dostanie smoczek na zawołanie. Jeśli podajemy go za każdym razem, kiedy tylko zacznie płakać lub wyrażać swoją frustrację, sami przyczyniamy się do takiego zachowania i utrwalamy pewne wzorce.

Wykorzystaj różne strategie uspakajania noworodka.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule 'Uspakajanie dziecka a samoregulacja’ oraz na kanale YT w materiale 'Uspakajanie noworodka a samoregulacja”.

Pamiętaj, że odstawianie smoczka powinno przebiegać powoli, małymi krokami. Chociaż nie ma jednej słusznej metody, warto pozostać konsekwentnym i wytrwale dążyć do oduczenia dziecka ssania

Podsumowanie

Temat smoczków od dawna dzieli rodziców. Jednak jedno jest pewne. Przez pierwsze 2 lata życia jest on niezastąpionym uspokajaczem podczas najtrudniejszej momentów. Jednak im dłużej jest stosowany, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia wad zgryzu oraz wymowy. Warto o tym pamiętać, zanim następnym razem odruchowo podamy go dziecku do ssania.

Ważne jest wsparcie emocjonalne, aby od urodzenia zadbać o układ nerwowy dziecka. Dzięki temu będzie ono mogło szybciej nauczyć się samoregulacji w sposób bezpieczny i pod czujną opieką kochających rodziców.

Indywidualnie dobrane strategie uspakajania tworzą dobry start do budowania świadomej samoregulacji. Ty też możesz nauczyć się je stosować.


Opublikowano

w

przez

Tagi:

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *